W październiku ub.r. firma Airbus ogłosiła konkurs na projekt malowania pierwszego samolotu A350F w wersji cargo. Konkurs był dostępny dla wszystkich, od profesjonalnych projektantów po studentów wszystkich kierunków studiów i hobbystów lotniczych. Prace można było wysyłać do 28 listopada 2022 r., a podczas Paris Air Show poznaliśmy zwycięzców tego konkursu.
Z ponad 4 tys. zgłoszeń jury Airbusa ostatecznie wybrało dwa podobne zgłoszenia i połączyło je, tworząc ostateczny zwycięski projekt malowania A350F. Zwycięzcami zostali John Feehan oraz bracia Quinnten i Ellisten Iversen, a ogłoszenie miało miejsce podczas specjalnej ceremonii na Paris Air Show.
Projekt z Dublina
Jeden z dwóch zwycięzców, John Feehan, jest grafikiem mieszkającym w Dublinie w Irlandii. Zapytany o to, co skłoniło go do stworzenia projektu frachtowca Airbusa, Feehan podkreślił, że była to zachęta ze strony jego syna, pasjonata lotnictwa.
Jego projekt, który polegał na owinięciu papierem samolotu jak paczkę, miał reprezentować wszystkich, którzy korzystają z globalnego transportu lotniczego i otrzymują paczki. Irlandzki grafik zainspirował się również etykietami i symbolami zwykle umieszczanymi na tych paczkach, takimi jak ostrożne, nie zginać, uwaga szkło, a nawet wskaźniki wagi.
Projekt z Calgary
Pozostałymi zwycięzcami byli dwaj bracia, Quinnten i Ellisten, pochodzący z Calgary w kanadyjskiej prowincji Alberta. Od obserwacji samolotów po kolekcjonowanie modeli samolotów, ich pasja i zainteresowanie lotnictwem zaczęło się w bardzo młodym wieku, a obaj bracia już planują zostać pilotami. Biorąc pod uwagę ich ewidentną miłość do tej branży, nic dziwnego, że chcieli spróbować szczęścia w tej jedynej w życiu okazji.
Podobnie jak w przypadku pomysłu Feehana, obaj bracia uznali, że nie ma nic doskonalszego niż zaprojektowanie opakowania dla samolotu transportowego. Włączyli również logo powszechnie spotykane na opakowaniach, takie jak kody kreskowe i kody QR.
Łączenie projektów w jedno malowanie
Biorąc pod uwagę podobieństwo inspiracji i ogólnego projektu zwycięzców, jury konkursu Airbusa i dział graficzny producenta połączyli je. Kadłub szerokokadłubowego samolotu owinięty brązowym papierem do pakowania sprawił, że pomysły Feehana na etykiety zostały jeszcze bardziej podkreślone w schludniejszej i większej skali.
Połączenie to pozwoliło również na podkreślenie pomysłów dwóch braci na kody kreskowe i kody QR, dzięki czemu ostateczny projekt malowania pokazał "zapakowanego" Airbus A350F.
Nagrody za projekt
Chociaż nie ma nagrody pieniężnej, wygrana w tym konkursie jest nadal niezwykle ważna dla zwycięzców, wiedząc, że ich połączony projekt w końcu ożyje, gdy pierwszy Airbus A350F zostanie pomalowany pod koniec przyszłego roku. Zwycięzcy otrzymali również limitowaną edycję modelu samolotu w zaprojektowanych specjalnych barwach podczas Paris Air Show.
Zwycięzcy również otrzymają prywatną wycieczkę po fabryce i będą mieli możliwość obejrzenia pierwszego lotu technicznego szerokokadłubowego frachtowca w Tuluzie.
Nowy frachtowiec na rynku
Airbus A350F zapewni wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii. Samolot będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo. A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy o 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej.
Oprócz już i tak korzystnych cech wydajności, operatorzy A350F będą również mogli skorzystać z usług Airbusa, aby poprawić osiągi samolotu, ale także jego ślad węglowy. Na przykład Idle Factor Optimizer NAVBLUE optymalizuje ustawienie Idle Factor, aby zaoszczędzić czas, paliwo i dystans podczas fazy zniżania. Idle Factor Optimizer pozwali zaoszczędzić średnio 50 kg paliwa na każdym zniżaniu A350F. Bezproblemowa integracja A350F z najnowocześniejszymi usługami cyfrowymi, takimi jak Skywise, to prawdziwy krok dla przewoźników towarowych w XXI wieku. Pakiet usług Skywise daje operatorom możliwość wykorzystania mocy dużych zbiorów danych i podejmowania właściwych decyzji tam, gdzie mają one największe znaczenie. Zupełnie nowy A350F, to następca nowej generacji 747F, który zapewnia wszystkie zalety samolotu najnowszej generacji i przeskakuje o jedną lub dwie generacje przed obecnymi bezpośrednimi konkurentami.
Do tej pory Airbus sprzedał 35 A350F dla:
Martinair (4),
Silk Way West Airlines (2),
Air France (4),
Air Lease Corporation (7),
CMA CGM (4) oraz
Singapore Airlines (7) i Etihad Cargo (7).